انتخابات

۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 996869

مسیر احداث پتروپالایشگاه‌ها، سنگ بنای راهبرد توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز ایران در دولت چهاردهم برای ارتقای جایگاه ایران به عنوان یک ابرقدرت در صنعت مواد شیمیایی جهان است.

مسیر ساخت پتروپالایشگاه‌ها برای پالایش نفت خام کشور به مواد شیمیایی و شاخه مواد فرآورده‌های نفتی به عنوان رویکردی حیاتی برای دولت چهاردهم مطرح است تا کشور را به عنوان یک بازیگر کلیدی در زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز تبدیل کند. هدف دولت چهاردهم از ساخت تعداد زیادی پتروپالایشگاه در سواحل مکران با تمرکز بر توسعه زنجیره ارزش نفت خام و تبدیل نفت خام به محصولات شیمیایی و کاهش اتکای به صادرات خام نفت ایران است و از این جهت نیز راهبردهای حمایتی کلیدی در قانون برنامه هفتم توسعه ایران و قوانین بالادستی نظیر قانون تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها گنجانده شده است که چارچوب قانونی را برای حمایت از توسعه ظرفیت تولید مواد شیمیایی از نفت خام فراهم می کند.

برنامه هفتم توسعه و قوانین بالادستی برای تسهیل در ساخت پتروپالایشگاه‌ها، حمایت های راهبردی مختلفی را ارائه کرده است. یکی از ابتکارات مهم، مجوز تنفس خوراک ‌پتروپالایشگاه‌ها است که به پتروپالایشگاه‌ها مشوق دولتی برای خوراک رایگان نفت به مدت یک سال اعطا می‌کند. این سازوکار و مشوق راهبردی نه تنها جذابیت ساخت پتروپالایشگاه‌ها افزایش می دهد، بلکه هزینه های تولید را در مراحل اولیه بهره‌برداری از پروژه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این مکانیسم حمایتی با افزایش جریان مالی مثبت پروژه و افزایش نرخ بازده داخلی آن (IRR)، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در پتروپالایشگاه‌ها را تشویق می‌کند.

یکی دیگر از اقدامات حمایتی راهبردی ارائه شده در قوانین توسعه‌ای کشور، اعطای مجوز تهاتر برای فناوری و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت فرآیندهای پتروپالایشگاهی با استفاده از تهاتر نفت خام ایران با تجهیزات مربوطه است و در نتیجه نیاز به اعتبارات ارزی را کاهش می دهد و فرآیند تهیه تجهیزات را ساده می کند. این اقدام حمایتی تسریع در تکمیل پروژه های پتروپالایشگاهی را نیز فراهم خواهد کرد.

قوانین حمایت از ساخت پتروپالایشگاه‌ها و توسعه زنجیره ارزش نفت خام بر لزوم تمرکز ویژه دولت چهاردهم برای تغییر چشم انداز خام‌فروشی نفت خام کشور تاکید دارد. با استفاده از این چارچوب های قانونی، دولت چهاردهم می تواند از پتانسیل کامل منابع نفت و میعانات گازی خود استفاده کند و در تولید طیف متنوعی از محصولات شیمیایی حاصل از نفت خام در منطقه غرب آسیا پیشگام باشد. این رویکرد استراتژیک نه تنها ایران را به عنوان یک بازیگر پیشرو در بازار جهانی انرژی قرار می دهد، بلکه دولت چهاردهم را قادر می سازد تا وابستگی خود به صادرات بشکه‌ای نفت خام را کاهش دهد. همچنین هدف ایران از طریق ساخت این پتروپالایشگاه ها تولید محصولات شیمیایی نوآورانه و بدون تحریم است که هم بازارهای داخلی و هم بازارهای بین المللی به فروش برساند.

در خاتمه، مسیر احداث پتروپالایشگاه‌ها، سنگ بنای راهبرد توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز ایران در دولت چهاردهم برای ارتقای جایگاه ایران به عنوان یک ابرقدرت در صنعت مواد شیمیایی جهان است. ایران با تاکید بر توسعه زنجیره ارزش نفت خام و تولید محصولات شیمیایی از طریق ساخت پتروپالایشگاه‌ها، آماده است تا فرصت‌های اقتصادی جدید را باز کند. از طریق حمایت های استراتژیک و مشوق‌های حاکمیتی با رویکرد آینده نگر و توسعه محور، دولت چهاردهم راه را برای یک تغییر دگرگون کننده به سمت تنوع بخشی پالایش از مسیر تولید محصولات شیمیایی از نفت خام و افزایش رشد اقتصادی در بخش نفت و گاز هموار می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.